Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
TURİZM PAYI BEYANNAMESİ GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 1)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 11/7/2019
tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında
Kanun gereğince alınacak turizm payının beyanı ve tahsiline ilişkin usul ve
esasların belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 11/7/2019 tarihli ve
7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunun 6
ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Ajans: Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansını,
b) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
c) Bakanlıktan belgeli yeme-içme ve eğlence tesisleri: Bakanlıktan kısmi
turizm işletmesi belgesi ve turizm işletmesi belgesi alan müstakil 1. ve 2.
sınıf lokantalar, lüks lokanta, özel yeme-içme tesisleri, gastronomi
tesisleri, müstakil eğlence yerleri, bar, kafeterya, eğlence merkezleri ve
günübirlik tesis işletmelerini,
ç) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
d) Bileşik tesisler: Bakanlık tarafından düzenlenen kısmi turizm
işletmesi veya turizm işletmesi belgesiyle faaliyette bulunan turizm
kentleri, turizm kompleksleri ve tatil merkezlerini,
e) Deniz turizmi araçları: Bakanlıktan turizm işletmesi belgesi alan
gerçek ve tüzel kişilere ait ticari yatlar, kruvaziyer gemiler, günübirlik
gezi tekneleri, dalabilir deniz turizmi araçları, yüzer deniz turizmi
araçları, özel deniz turizmi araçları, turizm amaçlı su altı ve su üstü
faaliyet araçları ile diğer deniz turizmi araçlarını,
f) Deniz turizmi tesisleri: Deniz turizmi araçlarına güvenli bağlama,
karaya çekme, bakım, onarım hizmetleri, yolculara yeme, içme, dinlenme gibi
hizmetleri sunan kruvaziyer gemi limanı, yat limanı, çekek yeri, rıhtım ve
iskele gibi turizm tesislerini,
g) Havalimanı işletmeleri: Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel
Müdürlüğü tarafından işletilenler hariç olmak üzere havaalanı işletiminden
sorumlu olan ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü tarafından ruhsatlandırılan kuruluşları,
ğ) Havayolu işletmeleri: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Sivil Havacılık
Genel Müdürlüğünden alınan işletme ruhsatı ile taşımacılık faaliyetlerinde
bulunan havayolu işletmelerini (balon, hava taksi gibi işletmeler dâhil),
h) Kira geliri: 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi kapsamında kalan
işletmelerin işletmecisi tarafından üçüncü kişilere kiraya verilen alt
ünitelerden elde edilen kira gelirini,
ı) Konaklama tesisleri: Bakanlık tarafından düzenlenen kısmi turizm
işletmesi veya turizm işletmesi belgesiyle ya da ilgili kurum veya kuruluş
tarafından düzenlenen işyeri açma ve çalışma ruhsatıyla faaliyet gösteren
oteller, tatil köyleri, butik oteller, konaklama içeren özel tesisler,
moteller, hosteller, pansiyonlar, apart oteller ve konaklama içeren kırsal
turizm tesisleri (dağ evi, köy evi, çiftlik evi, yayla evi ve oberj) ile
kampingleri,
i) Meslek mensubu: 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu uyarınca yetki almış olup
bağımsız çalışan serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve
yeminli mali müşavirleri,
j) Net satışlar: 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince turizm payı
ödeme yükümlülüğü bulunanların bu payın hesabında dikkate alınacak
işletmelerindeki esas faaliyetleri çerçevesinde satılan mal ya da hizmetler
karşılığında aldıkları veya tahakkuk ettirdikleri toplam değerler ile
bunlarla ilgili sübvansiyonlar, satış tarihindeki vade farkları, ihracatla
ilgili dönem içinde ortaya çıkan kur farkları gibi hasılat kalemlerine ait
değerler toplamından, satış iskontoları ve iadeleri ile bu satışlar ile
ilgili diğer indirimlerin (ihracatla ilgili dönem içinde ortaya çıkan olumsuz
kur farkları gibi) düşülmesi sonucu bulunan tutarı,
k) Seyahat acentaları: 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat
Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu kapsamında Bakanlıktan
seyahat acentası belgesi alan işletmeleri,
l) Terminal işletmeleri: Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü
tarafından inşa edilerek sonradan gerçek veya tüzel kişilere kiraya verilmek
suretiyle işlettirilen ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Sivil Havacılık
Genel Müdürlüğü tarafından ruhsatlandırılan terminal işletmelerini,
m) Turizm payı: 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince ticari
işletmelerin yatırımcısı veya işletmecisi olan gerçek veya tüzel kişilerin bu
işletmelerdeki faaliyetleri sonucunda elde ettikleri net satış ve kira gelirlerinin
toplamı üzerinden alınan payı,
n) Turizm Payı Beyannamesi: 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince
ticari işletmelerin yatırımcısı veya işletmecisi olan gerçek veya tüzel
kişilerin bu işletmelerdeki faaliyetleri sonucunda elde ettikleri net satış
ve kira gelirlerinin toplamı üzerinden ödenmesi gereken turizm payının
bildirilmesine ilişkin beyannameyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Turizm Payı Beyannamesinin Verilmesine İlişkin İşlemler
Turizm payı mükellefi ve oranları
MADDE 4 – (1) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinde belirtilen ticari işletmelerin yatırımcısı veya işletmecisi olan
gerçek veya tüzel kişiler, anılan Kanunun aynı maddesinde belirtilen
oranlarda hesaplanan turizm payını Turizm Payı Beyannamesi ile beyan etmekle
yükümlüdür.
(2) Turizm payı;
a) Bileşik tesisler ile konaklama tesislerinden binde yedi buçuk,
b) Bakanlıktan belgeli yeme-içme ve eğlence tesislerinden binde yedi
buçuk,
c) Deniz turizmi tesisleri ile Bakanlıktan belgeli deniz turizmi
araçlarından binde yedi buçuk,
ç) Seyahat acentalarından (münferit uçak bileti satışları hariç) on binde
yedi buçuk,
d) Havayolu işletmelerinden (ticari yolcu taşımacılığı faaliyetlerinden)
on binde yedi buçuk,
e) Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından işletilenler
hariç olmak üzere havalimanı ve terminal işletmelerinden binde iki,
oranında olmak üzere bu ticari işletmelerin yatırımcısı veya işletmecisi
olan gerçek veya tüzel kişilerin bu işletmelerdeki faaliyetleri sonucunda
elde ettikleri net satış ve kira gelirlerinin toplamı üzerinden alınır.
(3) Kış, termal, sağlık, kırsal ve nitelikli spor turizmi gibi Bakanlık
tarafından teşvik edilmesi uygun görülen turizm türlerinde faaliyet gösteren
tesisler için bu oranlar yüzde elli indirimli olarak uygulanır.
Turizm Payı Beyannamesi
MADDE 5 – (1) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin Hazine ve Maliye Bakanlığına vermiş olduğu yetkiye dayanılarak
Turizm Payı Beyannamesinin elektronik ortamda beyan edilmesi zorunluluğu
getirilmiştir.
(2) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olsun veya olmasın 7183 sayılı
Kanunun 6 ncı maddesinde belirtilen ticari işletmelerin yatırımcısı veya
işletmecisi olan gerçek veya tüzel kişiler Turizm Payı Beyannamelerini
elektronik ortamda göndermek zorundadırlar.
(3) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin Hazine ve Maliye Bakanlığına
vermiş olduğu yetkiye dayanılarak beyan dönemleri;
a) Kurumlar vergisi mükellefleri için aylık,
b) Diğerleri için üç aylık,
olarak belirlenmiştir.
(4) Üç aylık beyan dönemleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Birinci dönem; Ocak-Şubat-Mart.
b) İkinci dönem; Nisan-Mayıs-Haziran.
c) Üçüncü dönem; Temmuz-Ağustos-Eylül.
ç) Dördüncü dönem; Ekim-Kasım-Aralık.
(5) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin Hazine ve Maliye Bakanlığına
vermiş olduğu yetkiye dayanılarak turizm payının beyan süresi, beyan dönemini
takip eden ayın son günü olarak belirlenmiştir.
(6) Turizm Payı Beyannamesinin, beyan dönemini takip eden ayın son günü
saat 23.59’a kadar yetkili vergi dairesine elektronik ortamda gönderilmesi ve
beyan edilen turizm payının aynı süre içerisinde ödenmesi gerekmektedir.
(7) Turizm Payı Beyannamesini vermekle yükümlü olanlar, beyan dönemi
içerisinde net satışı ve kira geliri bulunmasa dahi Turizm Payı Beyannamesini
vermekle yükümlüdürler. Bu durumda beyannamenin, “Beyan edilecek turizm payı
bulunmamaktadır” seçeneği işaretlenerek gönderilmesi gerekmektedir.
ÖRNEK 1: Antalya ilinde Kültür ve Turizm
Bakanlığından 5 yıldızlı otel turizm işletmesi belgesiyle faaliyet gösteren
otel ile Afyonkarahisar ilinde turizm işletmesi belgesi olmaksızın termal
konaklama tesisi olarak faaliyet gösteren otelin işletmecisi (A) A.Ş.’nin,
Afyonkarahisar ili Kocatepe Vergi Dairesinde kurumlar vergisi, katma değer
vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
(A) A.Ş. Ekim/2019 döneminde Antalya ilindeki otel işletmeciliği
faaliyetinden 1.000.000 TL net satış tutarı ve 100.000 TL kira geliri ile
Afyonkarahisar ilindeki termal otel işletmeciliği faaliyetinden 500.000 TL
net satış tutarı ve 100.000 TL kira geliri olmak üzere toplam 1.700.000 TL
elde etmiştir.
Bu durumda, (A) A.Ş. Ekim/2019 dönemine ilişkin olarak vereceği Turizm
Payı Beyannamesinde Antalya ilindeki otel için 1.100.000 TL toplam tutar
üzerinden binde yedi buçuk oranında 1.100.000 x 0,0075 = 8.250 TL,
Afyonkarahisar ilindeki termal otel için ise 600.000 TL toplam tutar
üzerinden binde yedi buçuk oranında hesaplanacak tutara yüzde elli indirim
uygulanarak hesaplanan 600.000 x 0,0075 = 4.500 / 2 = 2.250 TL turizm payını
2/12/2019 günü saat 23.59’a kadar Kocatepe Vergi Dairesine elektronik ortamda
beyan edecek ve 8.250 + 2.250 = 10.500 TL turizm payını aynı sürede
ödeyecektir.
ÖRNEK 2: İstanbul ilinde Kültür ve Turizm
Bakanlığından turizm işletmesi belgesi olmaksızın faaliyet gösteren otelin
işletmecisi (B) A.Ş.’nin, İstanbul ili Beyoğlu Vergi Dairesinde kurumlar
vergisi, katma değer vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti
bulunmaktadır. Otelin yatırımcısı aynı zamanda işletmecisidir.
Bu otelin bulunduğu yapının giriş katında yer alan, sokağa cephesi
bulunan, tesis içinden müşterileri için doğrudan ulaşım imkânı sunan fiziki
bağlantısı bulunmayan ve otel dışına hizmet veren banka, ATM, kuaför,
kuyumcu, lokanta gibi ticari üniteler de otel yatırımcısına (işletmecisine)
aittir ve lokanta yatırımcı (işletmeci) tarafından işletilmektedir. Banka,
ATM, kuaför, kuyumcu ise üçüncü kişilere kiraya verilmiştir.
(B) A.Ş.’nin, Antalya ilinde Kültür ve Turizm Bakanlığından 4 yıldızlı
otel turizm işletmesi belgesiyle faaliyet gösteren oteli de bulunmaktadır. Bu
otelde üçüncü kişilere kiraya verilmek suretiyle işletilen SPA, kuaför,
kuyumcu vb. tesis içinden müşterileri için doğrudan ulaşım imkânı sunan
fiziki bağlantısı bulunan veya bütünlük içerisinde olan yan üniteleri
bulunmaktadır.
(B) A.Ş. Temmuz/2020 döneminde Antalya ilindeki otel işletmeciliği
faaliyetinden 2.000.000 TL net satış tutarı ve 400.000 TL kira geliri ile
İstanbul ilindeki otel işletmeciliği faaliyetinden 600.000 TL net satış
tutarı, lokanta işletmeciliği faaliyetinden 70.000 TL hasılat ve 100.000 TL
kira geliri (otelin bulunduğu yapıdaki ticari ünitelerden elde edilen kira)
olmak üzere toplam 3.170.000 TL elde etmiştir.
(B) A.Ş.’nin İstanbul ilinde bulunan otelinin bulunduğu yapıdaki ticari
ünitelerin kiraya verilmesi veya bizzat işletmeci tarafından işletilmesi
sonucunda elde edilen hasılat ve kira geliri turizm payına tabi gelirler
kapsamında olmadığından, turizm payının hesabında dikkate alınmayacaktır. Ancak
Antalya ilinde bulunan otelinin yan ünitelerinin kiraya verilmesi sonucunda
elde edilen kira geliri, hesaplanacak turizm payına dâhil edilecektir.
Bu durumda, (B) A.Ş. Temmuz/2020 dönemine ilişkin olarak vereceği Turizm
Payı Beyannamesinde Antalya ilindeki otel için 2.400.000 TL toplam tutar
üzerinden binde yedi buçuk oranında 2.400.000 x 0,0075 = 18.000 TL, İstanbul
ilindeki otel için ise 600.000 TL toplam tutar üzerinden binde yedi buçuk
oranında 600.000 x 0,0075 = 4.500 TL turizm payını 31/8/2020 günü saat
23.59’a kadar Beyoğlu Vergi Dairesine elektronik ortamda beyan edecek ve
toplam 18.000 + 4.500 = 22.500 TL turizm payını aynı sürede ödeyecektir.
ÖRNEK 3: Kültür ve Turizm Bakanlığından alınan
deniz turizmi araçları turizm işletmesi belgesiyle Antalya ve Muğla illerinde
faaliyet gösteren 2 adet yatı bulunan (C) Yat İşletmesi Ltd. Şti.’nin Antalya
ilinde faaliyet gösteren yatı bizzat donatanı tarafından sezon içerisinde
belirli sürelerde üçüncü kişilere kullandırılmak suretiyle işletilmektedir.
Muğla ilindeki yatı ise donatan tarafından (D) Ltd. Şti.’ne 3 yıl süreyle
kiraya verilmiştir. (C) Yat İşletmesi Ltd. Şti.’nin, Antalya ili Kalekapı
Vergi Dairesinde kurumlar vergisi, katma değer vergisi ve gelir (stopaj)
vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
(D) Ltd. Şti. ise (C) Yat İşletmesi Ltd. Şti.’nden 3 yıl süreyle
kiraladığı yatı üçüncü kişilere kullandırılmak suretiyle işletmektedir. (D)
Ltd. Şti.’nin Muğla ili Bodrum Vergi Dairesinde kurumlar vergisi, katma değer
vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
(C) Yat İşletmesi Ltd. Şti. Ağustos/2020 döneminde Antalya ilindeki yat
işletmeciliği faaliyetinden 170.000 TL net satış tutarı ve Muğla ilinde (D)
Ltd. Şti.’nden 3 yıl için 1.900.000 TL kira geliri olmak üzere 2.070.000 TL
elde etmiştir. (C) Yat İşletmesi Ltd. Şti.’nin Muğla ilinde faaliyet gösteren
yatı için (D) Ltd. Şti.’nden tahsil ettiği kira bedeli, yatın (C) Yat
İşletmesi Ltd. Şti. tarafından işletilmeksizin doğrudan (D) Ltd. Şti.’ne
kiraya verilmesinden kaynaklanan gelir kapsamında olduğundan turizm payının
hesabında dikkate alınmayacaktır.
(D) Ltd. Şti. ise Ağustos/2020 döneminde (C) Yat İşletmesi Ltd. Şti.’nden
kiraladığı yatın işletmeciliğinden 150.000 TL net satış tutarı elde etmiştir.
Bu durumda, (C) Yat İşletmesi Ltd. Şti. Ağustos/2020 dönemine ilişkin
olarak vereceği Turizm Payı Beyannamesinde Antalya ilindeki yat
işletmeciliğinden elde ettiği 170.000 TL net satış tutarı üzerinden binde
yedi buçuk oranında 170.000 x 0,0075 = 1.275 TL turizm payını 30/9/2020 günü
saat 23.59’a kadar Kalekapı Vergi Dairesine elektronik ortamda beyan edecek
ve 1.275 TL turizm payını aynı sürede ödeyecektir.
(D) Ltd. Şti. ise Ağustos/2020 dönemine ilişkin olarak vereceği Turizm
Payı Beyannamesinde Muğla ilindeki yat işletmeciliğinden elde ettiği 150.000
TL net satış tutarı üzerinden binde yedi buçuk oranında 150.000 x 0,0075 =
1.125 TL turizm payını 30/9/2020 günü saat 23.59’a kadar Bodrum Vergi
Dairesine elektronik ortamda beyan edecek ve 1.125 TL turizm payını aynı
sürede ödeyecektir.
ÖRNEK 4: AX06 işletme numaralı Seyahat
Acentası sahibi (E) Ltd. Şti. Ankara’da seyahat acentalığı faaliyeti
yürütmekte olup (E) Ltd. Şti.’nin Ankara ili Başkent Vergi Dairesinde
kurumlar vergisi, katma değer vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti
bulunmaktadır.
(E) Ltd. Şti., Ahmet USTA isimli tüketiciye Ekim ayı içerisinde Antalya
tatili için gidiş-dönüş tarifeli uçak bileti dahil 10.000 TL’lik satış
yapmıştır. Bu satışın 9.000 TL’lik konaklama ve 1.000 TL’lik tarifeli uçak
bileti tutarlarını ayrı ayrı faturalandırmıştır.
(E) Ltd. Şti., Mustafa KAHRAMAN isimli tüketiciye Ekim ayı içerisinde
İtalya tatili için gidiş-dönüş ulaşım (charter) tutarı dahil 20.000 TL’lik
satış yapmıştır. Bu satışın 18.000 TL’lik konaklama ve 2.000 TL’lik ulaşım
(charter) tutarı için tek fatura kesmiştir.
(E) Ltd. Şti., Fatma ÖZTÜRK isimli tüketiciye Ekim ayı içerisinde
İstanbul’a yapacağı seyahat için 1.500 TL’lik gidiş-dönüş tarifeli uçak
bileti satışı yapmıştır.
(E) Ltd. Şti. Ekim/2019 dönemine ilişkin vereceği Turizm Payı
Beyannamesinde; Ahmet USTA isimli tüketicinin konaklama bedeli (9.000 TL) ile
Mustafa KAHRAMAN isimli tüketicinin konaklama ve ulaşım (charter) bedeli
(20.000 TL) toplamı olan 29.000 TL’lik satış üzerinden Turizm Payı
hesaplaması yapacaktır.
ÖRNEK 5: (F) Hava Yolları A.Ş.’nin Büyük
Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığında kurumlar vergisi, katma değer vergisi
ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
Şirketin Şubat/2020 dönemine ilişkin bilgileri aşağıdaki gibidir:
- 4.995.000 TL yük taşıma bedeli,
- 10.000.000 TL ticari yolcu taşımacılığı faaliyet hasılatı,
- 5.000 TL yolcu servis ücreti olarak, bilet bedellerine eklenmek
suretiyle yolculardan tahsil edilip hava meydanı işleticilerine aktarılan
tutar.
Hava meydanlarında işletici kuruluşlar tarafından yolculara verilen
hizmetlere ilişkin olarak “Yolcu Servis Ücreti” adı altında talep edilen ve
havayolu şirketlerince bilet bedellerine eklenmek suretiyle yolculardan
tahsil edilip hava meydanı işleticilerine aktarılan tutar ile yük
taşımacılığı faaliyetinden elde edilen toplam 5.000.000 TL net satış tutarı
turizm payının hesabında dikkate alınmayacaktır.
Bu durumda, (F) Hava Yolları A.Ş. Şubat/2020 dönemine ilişkin olarak
vereceği Turizm Payı Beyannamesinde ticari yolcu taşımacılığı faaliyetinden
elde ettiği 10.000.000 TL net satış tutarı üzerinden on binde yedi buçuk
oranında 10.000.000 x 0,00075 = 7.500 TL turizm payını 31/3/2020 günü saat
23.59’a kadar Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığına elektronik ortamda
beyan edecek ve 7.500 TL turizm payını aynı sürede ödeyecektir.
ÖRNEK 6: Türkiye’de iki havalimanı ve bir
terminal işletmesi olan (G) Havalimanları A.Ş.’nin İstanbul ili Marmara
Kurumlar Vergi Dairesinde kurumlar vergisi, katma değer vergisi ve gelir
(stopaj) vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
(G) Havalimanları A.Ş. Mart/2020 döneminde Türkiye’de işlettiği birinci
havalimanı ve terminal işletmesinden 50.000.000 TL net satış tutarı, kiraya
vermiş olduğu ikinci havalimanından ise 10.000.000 TL kira geliri olmak üzere
toplam 60.000.000 TL elde etmiştir.
(G) Havalimanları A.Ş. için hesaplanacak turizm payının tespitinde,
Türkiye’de işlettiği havalimanı ve terminal işletmelerinden elde ettiği net
satış tutarı ve kira gelirinin toplamı dikkate alınacaktır.
Bu durumda, (G) Havalimanları A.Ş. Mart/2020 dönemine ilişkin olarak
vereceği Turizm Payı Beyannamesinde Türkiye’deki havalimanı ve terminal
işletmeciliği faaliyetinden ve havalimanı kiralamasından elde ettiği
60.000.000 TL toplam tutar üzerinden binde iki oranında 60.000.000 x 0,002 =
120.000 TL turizm payını 30/4/2020 günü saat 23.59’a kadar Marmara Kurumlar
Vergi Dairesine elektronik ortamda beyan edecek ve toplam 120.000 TL turizm
payını aynı sürede ödeyecektir.
ÖRNEK 7: Çanakkale ilinde Kültür ve
Turizm Bakanlığından 4 yıldızlı otel turizm işletmesi belgesiyle faaliyet
gösteren otelin işletmecisi (H) A.Ş.’nin, Çanakkale ili Çanakkale Vergi
Dairesinde kurumlar vergisi, katma değer vergisi ve gelir (stopaj) vergisi
mükellefiyeti bulunmaktadır.
Şirketin Çanakkale ilindeki 4 yıldızlı oteli 1 Kasım - 1 Nisan tarih
aralığında faaliyet göstermemektedir.
Şirketin Çanakkale ilindeki 4 yıldızlı oteli 1 Kasım - 1 Nisan tarih
aralığında faaliyet göstermediğinden ilgili beyan dönemlerine ait Turizm Payı
Beyannamelerinin “Beyan edilecek turizm payı bulunmamaktadır” seçeneği
işaretlenerek, ilgili olduğu döneme ait beyanname verme dönemi içinde
Çanakkale Vergi Dairesine elektronik ortamda gönderilmesi gerekmektedir.
ÖRNEK 8: (I) A.Ş.’nin İzmir ili Bornova
Vergi Dairesinde kurumlar vergisi, katma değer vergisi ve gelir (stopaj)
vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
İzmir ilinde Kültür ve Turizm Bakanlığından 5 yıldızlı otel turizm
işletmesi belgesiyle faaliyet gösteren bir oteli bulunan (I) A.Ş. aynı
zamanda nakliyecilik (yük taşımacılığı) faaliyetinde bulunmaktadır.
(I) A.Ş. Nisan/2020 döneminde İzmir ilindeki otel işletmeciliği
faaliyetinden 1.000.000 TL net satış tutarı ve nakliyecilik (yük
taşımacılığı) faaliyetinden 500.000 TL hasılat olmak üzere toplam 1.500.000
TL elde etmiştir. Nakliyecilik (yük taşımacılığı) faaliyetinden elde edilen
500.000 TL hasılat turizm payının hesabında dikkate alınmayacaktır.
Bu durumda, (I) A.Ş. Nisan/2020 dönemine ilişkin olarak vereceği Turizm
Payı Beyannamesinde sadece otel işletmeciliği faaliyetinden elde ettiği
1.000.000 TL net satış tutarı üzerinden binde yedi buçuk oranında 1.000.000 x
0,0075 = 7.500 TL turizm payını 1/6/2020 günü saat 23.59’a kadar Bornova
Vergi Dairesine elektronik ortamda beyan edecek ve 7.500 TL turizm payını
aynı sürede ödeyecektir.
ÖRNEK 9: Ankara ilinde Kültür ve Turizm
Bakanlığından 4 yıldızlı otel turizm işletmesi belgesiyle faaliyet gösteren
(J) A.Ş.’nin Ankara ili Seğmenler Vergi Dairesinde kurumlar vergisi, katma
değer vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
(J) A.Ş. Mayıs/2020 döneminde, turizm payına esas bulunan faaliyeti
kapsamında 500.000 TL tutarında satış gerçekleştirmiş, ancak Temmuz/2020
döneminde bu satışların 50.000 TL’lik kısmı iade edilmiştir. Diğer taraftan,
Temmuz/2020 döneminde söz konusu işletmenin turizm payına esas bulunan
faaliyeti kapsamındaki satış tutarı 150.000 TL olarak gerçekleşmiştir.
Bu durumda, (J) A.Ş. Mayıs/2020 dönemine ilişkin vereceği Turizm Payı
Beyannamesinde 500.000 TL net satış tutarı üzerinden binde yedi buçuk
oranında 500.000 x 0,0075 =3.750 TL turizm payı hesaplayacaktır.
Diğer taraftan, (J) A.Ş. Temmuz/2020 dönemine ilişkin vereceği Turizm
Payı Beyannamesinde 50.000 TL’lik iade tutarını ilgili dönemdeki satış
tutarından indirim olarak dikkate alabilecektir. Bu durumda, (J) A.Ş.
Temmuz/2020 dönemine ilişkin olarak vereceği Turizm Payı Beyannamesinde
150.000-50.000 = 100.000 TL net satış tutarı üzerinden binde yedi buçuk
oranında 100.000 x 0,0075 = 750 TL turizm payı hesaplayacaktır.
Turizm Payı Beyannamesinin verileceği vergi dairesi
MADDE 6 – (1) Turizm Payı Beyannamesinin
verileceği yetkili vergi dairesi;
a) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi hükmü gereğince; gelir veya kurumlar
vergisi mükellefiyeti bulunanlar için gelir veya kurumlar vergisi yönünden
bağlı olduğu,
b) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığına
verilen yetkiye istinaden; gelir veya kurumlar vergisinden mükellefiyeti
bulunmayan gerçek kişiler için yerleşim yeri adresinin bulunduğu, gerçek
kişiler dışında kalanlar için ise kanuni merkezi/işyerinin bulunduğu,
yer vergi dairesidir.
ÖRNEK 10: Antalya ilinde otel işletmeciliği
faaliyeti gösteren üç ortaklı (ALZ) Adi Ortaklığının Antalya ili Düden Vergi
Dairesinde katma değer vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti
bulunmaktadır. Ortak (A)’nın Mersin ili İstiklal Vergi Dairesinde gelir
vergisi mükellefiyeti, Ortak (L)’nin Isparta ili Kaymakkapı Vergi Dairesinde
gelir vergisi mükellefiyeti, Ortak (Z)’nin ise Bursa ili Nilüfer Vergi
Dairesinde gelir vergisi mükellefiyeti bulunmaktadır.
(ALZ) Adi Ortaklığının Turizm Payı Beyannamesini beyan dönemini takip
eden ayın son günü saat 23.59’a kadar (ALZ) Adi Ortaklığının katma değer
vergisi ve gelir (stopaj) vergisi mükellefiyetinin bulunduğu Düden Vergi
Dairesine ortaklık adına elektronik ortamda göndermesi gerekmektedir.
Turizm Payı Beyannamelerinin elektronik ortamda bizzat mükelleflerce
gönderilmesi
MADDE 7 – (1) 30/9/2004 tarihli ve 25599
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Sıra No:
340 ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca yapılan diğer düzenlemelere göre
beyannamelerini elektronik ortamda bizzat gönderme şartlarını taşıyan mükellefler,
Turizm Payı Beyannamelerini elektronik ortamda kendileri
gönderebileceklerdir.
(2) Hazine ve Maliye Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında bu
Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kendileri tarafından elektronik
ortamda beyanname göndermek üzere kullanıcı kodu, parola ve şifre alan
mükellefler mevcut kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini kullanarak Turizm
Payı Beyannamesini gönderebileceklerdir.
(3) Turizm Payı Beyannamesini elektronik ortamda bizzat gönderme
şartlarını taşımayan mükelleflerin (adi ortaklıklar dâhil) Turizm Payı
Beyannamelerini; elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi almış bulunan
gerçek veya tüzel kişiler vasıtasıyla Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Sıra
No: 340 ekinde yer alan sözleşmelerden durumlarına uyan sözleşmeyi düzenlemek
suretiyle elektronik ortamda göndermeleri gerekmektedir.
Turizm Payı Beyannamesini elektronik ortamda göndermek üzere aracılık
yetkisi verilen gerçek ve tüzel kişiler
MADDE 8 – (1) 7183 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin Hazine ve Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden;
a) Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Sıra No: 340’ta yer alan usul ve
esaslar doğrultusunda vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik
ortamda göndermek üzere aracılık yetkisi bulunan meslek mensuplarının
müşterilerine ait,
b) 17/12/2017 tarihli ve 30273 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi
Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:486)’nde yer alan usul ve esaslar
doğrultusunda vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik ortamda
göndermek üzere “Defter-Beyan Sistemi”ni kullanma yetkisi bulunan meslek
odalarının basit usulde vergilendirilen üyelerine ait,
Turizm Payı Beyannamelerini elektronik ortamda göndermeleri uygun
görülmüştür.
(2) Hazine ve Maliye Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında bu
Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce elektronik ortamda beyanname
gönderme aracılık yetkisi almış bulunan gerçek ve tüzel kişiler; mevcut
kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini kullanarak müşterileriyle/üyeleriyle
aralarında daha önce düzenlemiş oldukları mevcut sözleşmelerine dayanarak
(yeni bir sözleşme düzenlemeden) müşterilerine/üyelerine ait Turizm Payı
Beyannamelerini elektronik ortamda gönderebileceklerdir.
(3) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra elektronik ortamda
beyanname gönderme aracılık yetkisi alacak olan gerçek ve tüzel kişiler;
bağlı oldukları vergi dairesince kendilerine verilen kullanıcı kodu, parola
ve şifrelerini kullanarak müşterileriyle/üyeleriyle aralarında durumlarına
uyan sözleşmeyi düzenlemek suretiyle müşterilerine/üyelerine ait Turizm Payı
Beyannamelerini elektronik ortamda gönderebileceklerdir.
Turizm Payı Beyannamesinin onaylanması ve tahakkuk fişinin düzenlenmesi
MADDE 9 – (1) Elektronik ortamda gönderilen
Turizm Payı Beyannameleri, sistem tarafından ön kontrolü yapıldıktan sonra
kabul edilecektir.
(2) Turizm Payı Beyannamesinde, turizm payının tahakkuk ettirilmesini
engelleyen hata tespit edilmesi hâlinde bu hata kaynağı ile birlikte
beyannameyi gönderene elektronik ortamda bildirilecek ve beyannameyi gönderen
tarafından söz konusu hatalar düzeltildikten sonra beyanname tekrar
gönderilecektir.
(3) Elektronik ortamda gönderilen Turizm Payı Beyannamesinin geçerliliği
ve matematiksel hata içermediği sistem tarafından saptandıktan sonra,
beyannameyi gönderenin ekranından beyannameye onay vermesi istenecektir.
Onaylama işleminin gerçekleşmesiyle birlikte Turizm Payı Beyannamesi vergi
dairesine verilmiş sayılacaktır.
(4) Turizm Payı Beyannamesinin kanuni süresinde verilen beyanname olarak
kabulü için onaylama işleminin beyannamenin verilmesi gereken son gün saat
23.59’a kadar tamamlanmış olması gerekmektedir.
(5) Turizm Payı Beyannamesinin, aracılık yetkisi verilmiş gerçek veya
tüzel kişiler tarafından elektronik ortamda gönderilmesi ve onay işleminin
yapılmasıyla birlikte bu beyanname mükellef tarafından verilmiş sayılacaktır.
Onaylama işlemi tamamlanan beyannameye ait tahakkuk fişi düzenlenerek
mükellefe veya aracılık yetkisi verilmiş gerçek/tüzel kişiye elektronik
ortamda iletilecektir.
Süresinde beyan edilip ödenmeyen turizm payının takip ve tahsili
MADDE 10 – (1) Turizm Payı Beyannamesi
süresi içinde verilmesine rağmen beyannamenin verildiği ayın son günü saat
23.59’a kadar turizm payının ödenmemesi hâlinde turizm payı vergi dairesi
tarafından, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre hesaplanacak gecikme zammı ile
birlikte anılan Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Turizm Payı Beyannamesine ilişkin düzeltme beyannamesi
MADDE 11 – (1) Süresi içinde veya
süresinden sonra verilen beyannamenin hatalı ve/veya eksik olduğu hallerde,
süresinde veya süresi geçtikten sonra bu hata ve/veya eksiklikleri düzeltici
mahiyette elektronik ortamda yeni bir beyanname verilmesi mümkündür.
(2) Daha önce verilmiş bulunan Turizm Payı Beyannamesi veya beyannamelerindeki
hata ve/veya eksikliklere ilişkin verilecek düzeltme beyannamelerinin, söz
konusu beyan dönemlerine münhasır olarak verilen beyannamelerde yer alan
bilgileri de kapsaması gerekmektedir. Verilen düzeltme beyannamesinin turizm
payı tutarını azaltıcı nitelikte olması hâlinde düzeltme beyannamesinin
elektronik ortamda gönderilmesi safhasında "Düzeltme Beyannamesi
Gerekçesi" başlığı altında durumu açıklayan yazılı izahat yapılması
gerekmektedir.
(3) Turizm payı tutarını azaltıcı mahiyetteki düzeltme beyannamelerine
ilişkin yapılacak düzeltme işlemleri genel esaslara göre vergi dairesi
tarafından yerine getirilecektir.
(4) Turizm payının iade edilmesine karar verilmesi hâlinde öncelikle
turizm payının Ajansın hesabına aktarılıp aktarılmadığı kontrol edilecektir.
Yapılan kontrol sonucunda;
a) Turizm payının Ajansın hesabına aktarılmadığının tespit edilmesi
hâlinde iade işlemi vergi dairesi tarafından,
b) Turizm payının Ajansın hesabına aktarıldığının tespit edilmesi hâlinde
tahsil edilen turizm payının genel bütçe geliri olarak ayrılan yüzde beşlik
kısmının iade işlemi vergi dairesi tarafından, Ajansın hesabına aktarılan
yüzde doksan beşlik kısmın iade işlemi ise Ajans tarafından,
yerine getirilecektir.
(5) Vergi dairesi tarafından yapılacak olan turizm payı iade
işlemlerinin; 6183 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi ile 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 88 inci
maddesinin on altıncı fıkrası hükmü dikkate alınarak yerine getirilmesi
gerekmektedir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer hususlar
MADDE 12 – (1) Turizm Payı Beyannamesine
ilişkin bu Tebliğde belirtilmeyen hususlar hakkında, 7183 sayılı Kanun ve bu
Kanun kapsamında çıkarılan diğer mevzuatta yer alan hükümlere göre işlem
yapılacaktır.
(2) Turizm payının beyan, tarh, tahakkuk, tahsili ile red ve iadesinde;
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6183 sayılı Kanun
hükümleri uygulanır.
(3) Turizm Payı Beyannamesinin elektronik ortamda gönderilmesine ilişkin
olarak bu Tebliğde belirtilmeyen hususlar hakkında, 340 ve 486 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde yer alan açıklamalara ve konuya ilişkin
diğer mevzuatta yer alan hükümlere göre işlem yapılacaktır.
(4) Turizm Payı Beyannamesi vermekle yükümlü olanların ilk beyanname
gönderilmeden önce turizm payı mükellefiyetinin tesis işlemlerinin yapılması
için Başkanlığın İnteraktif Vergi Dairesi (https://ivd.gib.gov.tr/) sistemi
üzerinden elektronik ortamda başvuru yapmaları ya da dilekçe ile yetkili
vergi dairesine müracaat etmeleri veya dilekçelerini kayıtlı posta
(Taahhütlü, Acele Posta Servisi (APS) vb.) ile göndermeleri gerekmektedir.
(5) Turizm Payı Beyannamesi https://ebeyanname.gib.gov.tr/internet
adresinden görüntülenebilecektir.
(6) 7183 sayılı Kanun gereğince Turizm Payı Beyannamesini vermekle
yükümlü olanların bu yükümlülüklerinin sona erdiği tarihten itibaren bir ay
içerisinde bağlı bulundukları vergi dairesine yükümlülüğün sona erdiğini
bildirmeleri gerekmektedir.
(7) Kamu idareleri tarafından işletilen konaklama tesisleri ile kış
turizmine yönelik faaliyet gösteren ve kamu idareleri tarafından işletilen
mekanik tesis işletmelerinden turizm payı alınmaz.
Turizm payı mükellefiyetinin bildirimi
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlük tarihi
itibarıyla Turizm Payı Beyannamesi vermekle yükümlü olanların turizm payı
mükellefiyetinin tesis işlemlerinin yapılması için bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren 15 gün içinde Başkanlığın İnteraktif Vergi Dairesi
(https://ivd.gib.gov.tr/) sistemi üzerinden elektronik ortamda başvuru
yapmaları ya da dilekçe ile yetkili vergi dairesine müracaat etmeleri veya
dilekçelerini kayıtlı posta (Taahhütlü, Acele Posta Servisi (APS) vb.) ile
göndermeleri gerekmektedir.
Turizm Payı Beyannamesinin ilk beyan dönemi
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Turizm Payı Beyannamesini
aylık dönemler hâlinde beyan etme zorunluluğu getirilen kurumlar vergisi
mükelleflerinin Ekim/2019 dönemine ilişkin olarak verecekleri ilk
beyannamelerini beyan dönemini takip eden ayın son günü olan 30/11/2019
tarihinin resmi tatil gününe denk gelmesi nedeniyle 2/12/2019 günü (resmi
tatili takip eden ilk işgünü) saat 23.59’a kadar elektronik ortamda beyan
etmeleri gerekmektedir.
(2) Turizm Payı Beyannamesini üç aylık dönemler hâlinde beyan etme
zorunluluğu getirilen mükelleflerin Ekim-Kasım-Aralık/2019 dönemine ilişkin
olarak verecekleri ilk beyannamelerini 31/1/2020 günü saat 23.59’a kadar
elektronik ortamda beyan etmeleri gerekmektedir.
Yürürlük
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve
Maliye Bakanı yürütür.
|