Hazine ve Maliye
Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK TASDİK RAPORLARININ
ELEKTRONİK
ORTAMDA GÖNDERİLMESİ HAKKINDA GENEL TEBLİĞ
(Sıra No: 1)
Giriş
MADDE 1 – (1) 1/6/1989 tarihli
ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanununa göre yeminli mali müşavirlik ruhsatı ve mührü almış ve yeminli mali
müşavir odalarının çalışanlar listesine kayıtlı yeminli mali müşavirlerin, ilgili
kanun ve mevzuat hükümleri ile 3568 sayılı Kanun hükümlerine uygun olarak
düzenleyecekleri Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının elektronik
ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden gönderilmesi bu Tebliğin
konusunu oluşturmaktadır.
Amaç ve kapsam
MADDE 2 – (1) Yeminli mali
müşavirlerin düzenlemiş oldukları Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının
elektronik ortamda gönderilmesi yönündeki bu düzenlemenin amacı; yeminli mali
müşavirlerin, 3568 sayılı Kanun ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde
düzenlemiş oldukları Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının
gönderilmesinde gelişen bilgi işlem teknolojilerinden yararlanmak ve söz
konusu raporların kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde idareye
intikalini sağlamaktır.
(2) Yeminli mali
müşavirler, bu Tebliğ gereğince ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak
düzenleyecekleri Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarını elektronik
ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden gönderebileceklerdir.
Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarından hangilerinin elektronik ortamda
internet vergi dairesi sistemi üzerinden alınacağı, Gelir İdaresi Başkanlığı
tarafından ayrıca duyurulacak ve bu duyuruda belirtilen tarihten itibaren söz
konusu Raporlar elektronik ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden
gönderilecektir. Gelir İdaresi Başkanlığınca elektronik ortamda internet
vergi dairesi sistemi üzerinden gönderileceği duyurulmayan Yeminli Mali
Müşavirlik Tasdik Raporlarının mevcut hükümler çerçevesinde kağıt ortamında
verilmesine devam edilecektir. Ayrıca Gelir İdaresi Başkanlığı, elektronik
ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden gönderileceği belirtilen
Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının belirli koşullarda kağıt ortamında
ibraz edilmesine izin vermeye de yetkilidir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesinin
birinci fıkrasının 3 üncü bendi ile Bakanlık, vergi kanunları kapsamındaki
yeminli mali müşavirlik tasdik işlemlerini elektronik ortamda
gerçekleştirmeye ve tasdike konu işlemleri mükellef grupları, faaliyet ve
tasdik konuları itibarıyla ayrı ayrı belirlemeye ve uygulatmaya ve
bu uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili kılınmıştır. Söz
konusu yetkiye dayanılarak, bağlı oldukları meslek odasının çalışanlar
listesine kayıtlı yeminli mali müşavirlerin düzenlemiş oldukları Yeminli Mali
Müşavirlik Tasdik Raporlarının elektronik ortamda gönderilmesine yönelik usul
ve esaslara ilişkin olarak bu Tebliğle düzenleme yapılması gerekli
görülmüştür.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık:
Hazine ve Maliye Bakanlığını,
b) Başkanlık:
Gelir İdaresi Başkanlığını,
c) Rapor:
İnternet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda düzenlenen
Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporunu,
ç) Sistem:
Yeminli mali müşavirlerin düzenlemiş oldukları Raporların internet vergi
dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda oluşturulması ve
gönderilmesine imkan tanıyan sistemi,
d) Teknik
kılavuz: Raporların internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik
ortamda oluşturulması ve gönderilmesine ilişkin açıklamaların yer aldığı
kılavuzları,
e) 213 sayılı
Kanun: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,
f) 3568 sayılı
Kanun: 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununu,
ifade eder.
Yeminli Mali
Müşavirlik Tasdik Raporlarının internet vergi dairesi sistemi üzerinden
elektronik ortamda gönderilmesine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 5 – (1) Raporlarını internet
vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderecek olan yeminli
mali müşavirlerin sistemi kullanmaya yönelik kullanıcı kodu ve şifre almak
için bağlı bulundukları vergi daireleri veya interaktif vergi
dairesi üzerinden başvuru yapmaları gerekmektedir.
(2) Yeminli mali
müşavirlerin daha önceden sözleşme ve bilgi formları ile elektronik beyanname
gönderme amaçlı verilen kullanıcı kodu ve şifrelerinin olması halinde yeni
bir kullanıcı kodu ve şifre alınmayacak, mevcut bulunan kullanıcı kodu ve
şifre bu Tebliğde öngörülen hususların yerine getirilmesinde de
kullanılacaktır.
(3) 6/2/2008 tarihli
ve 26779 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik
Sözleşmelerine İlişkin Bildirimlerinin ve Sürekli Bilgi Verme
Yükümlülüklerinin Elektronik Ortamda Yerine Getirilmesi Hakkında Genel Tebliğ
(Sıra No:1)”in V-C bölümünde ifade edildiği üzere, yeminli mali müşavirin/yeminli
mali müşavirlik şirketinin büro çalışanlarına ilişkin bilgilerinin girilmesi
zorunludur. Söz konusu Tebliğ çerçevesinde büro çalışanı olarak bildirimi
yapılan bu kişilerin, yeminli mali müşavirler tarafından sistemi kullanmak
üzere “Alt Kullanıcı” olarak tanımlanması mümkündür. Ancak yeminli mali
müşavirlerin tanımlayabileceği “Alt Kullanıcı”ların internet vergi
dairesi sistemi üzerinden Başkanlığa bildirilmesi gerekmekte olup, bildirimi
yapılmayan kişiler, “Alt Kullanıcı” olarak tanımlanamayacaktır.
(4) Yeminli mali
müşavirlerin internet vergi dairesinde tanımlayacağı “Alt Kullanıcı”ların da
Rapora işlem tesis edebilmesi için kendilerine ait internet vergi dairesi
şifresinin olması şarttır. Bu nedenle, sisteme “Alt Kullanıcı” olarak
tanımlanan kişilerin de kullanıcı kodu ve şifre alabilmek için ilgili vergi
daireleri veya interaktif vergi dairesi üzerinden başvuru yapmaları
gerekmektedir.
(5) Rapor
üzerinde işlem yapma yetkisi bulunan “Alt Kullanıcı” tarafından Raporların
imzalanması mümkün bulunmayıp, bu Raporlar sadece yeminli mali müşavirin
kendisi tarafından elektronik imza ile imzalanıp vergi dairesine
gönderilebilecektir.
(6) Yeminli mali
müşavirler, kullanıcı kodu ve şifre kullanarak http://www.gib.gov.tr/ adresinden
internet vergi dairesi sistemine girerek Raporlarının elektronik ortamda
gönderilmesine ilişkin ilgili menü başlığını seçerek sisteme girecektir.
(7) Yeminli mali
müşavirler tarafından, sistem üzerinde ilgili bölümlerin doldurulması,
açıklamaların yapılması, Rapor eklerinin belirtilmesi ve girilmesi şeklinde
hazırlanan Rapor, kağıt ortamında olduğu gibi ilgili mevzuatında
belirtilen süre içerisinde elektronik imza ile imzalanarak ilgili vergi
dairesine gönderilecektir.
(8) Sistemde,
Rapora eklenmek üzere tüm ekleri gösteren ve zorunlu olarak doldurulması
gereken bir “Ek Listesi” bölümü yer almaktadır. Bu bölümde ekin hangi şekilde
(elektronik ya da vergi dairesine dilekçe ile) ibraz edildiği bilgisinin
işaretlenmesi gerekmektedir. Ek listesinde yer alan yeminli mali müşavirin
imzasını taşıyan belgeler ile Başkanlık tarafından üretilen (beyanname,
tahakkuk fişi ve benzeri) belgeler Rapora elektronik ortamda eklenecek ve
diğer kişi veya kurumların imzasını ya da onayını taşıyan belgeler kağıt olarak
ilgili vergi dairesine ibraz edilecektir. Elektronik olarak eklenebilecek
ekler toplamda 5 megabaytı aşamayacaktır. Bu nedenle sisteme yüklenen eklerin
boyutunun bu limite göre ayarlanması gerekmektedir. Toplamda 5 megabaytlık
limitin zorunlu olarak aşılması halinde ise, elektronik olarak eklenemeyen
ekler de ilgili vergi dairesine elektronik ortamda gönderilen Raporun tarih
ve sayısı belirtilmek suretiyle kağıt ortamında ibraz edilecektir.
(9) Sistemden
elektronik imzalı olarak gönderilen Raporların geçerlilik kazanması için, bu
Raporların ilgili mevzuatında belirtilen sürenin son gününe kadar ilgili
vergi dairesine kâğıt olarak ibraz edilmesi gereken eklerinin de belirtilen
bu süre içerisinde ibraz edilmesi gerekmektedir. Söz konusu belgeler, yeminli
mali müşavirler tarafından bizzat ibraz edilebileceği gibi yeminli mali
müşavirlerin çalışanları tarafından ya da alma haberli posta yoluyla ibraz
edilebilecektir. Söz konusu eklerin süresi içerisinde vergi dairesine
ibrazına yönelik olarak postaya verildiği tarih esas alınacaktır. İlgili
mevzuat hükümlerinde vergi dairesine verilmesine dair herhangi bir süre
sınırlaması bulunmayan Raporlarda ise söz konusu Raporlara ait eklerin
gönderimi tamamlanmadan bu Raporlar vergi dairesince işleme konulmayacaktır.
İnternet vergi
dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilen Yeminli Mali
Müşavirlik Tasdik Raporlarının değiştirilmesine ilişkin yapılacak işlemler
MADDE 6 – (1) İlgili mevzuat
hükümlerinde vergi dairesine verilmesine dair mevzuatında belirtilen ve süre
sınırlaması bulunan Raporlar üzerinde ancak bu süre zarfında değişiklik
yapılabilecektir. Süre sınırlaması bulunmayan Raporlarda ise vergi dairesince
işlemler tamamlanana kadar Rapor üzerinde değişiklik yapılabilecektir.
(2) Rapor
üzerindeki değişiklik ile Raporun pasife alınma işleminin ne şekilde olacağı
hususuna https://intvrg.gib.gov.tr/ adresi üzerinden
yayımlanacak teknik kılavuzlarda yer verilecektir.
(3) Daha önce
vergi dairesine elektronik imza ile gönderilen bir Raporun değiştirilmesi
durumunda bu Rapor yeniden e-imza ile imzalanarak vergi dairesine elektronik
ortamda gönderilecektir. Raporlardaki değişikliğin takip edilmesi amacıyla,
değiştirilerek yeniden e-imza ile imzalanan Raporlar ile ilk Rapor arasında
sistem tarafından bağ kurulacaktır.
Sorumluluk ve
ceza uygulaması
MADDE 7 – (1) Yeminli mali
müşavirler tarafından elektronik ortamda e-imza ile imzalanarak gönderilen
Raporlar, ilgili meslek mensuplarınca imzalanmış ve mühürlenmiş bir rapor
olarak kabul edilecektir.
(2) Raporların
yeminli mali müşavirler tarafından internet vergi dairesi sistemi üzerinden
elektronik ortamda gönderilmesine yönelik 213 sayılı Kanunun mükerrer
227 nci maddesinin Bakanlığa verdiği yetki çerçevesinde, internet
vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilen Rapor ile kağıt ortamında
verilen Rapor arasında hukuki sonuçları itibarıyla hiçbir fark
bulunmamaktadır. Meslek mensuplarının Rapor tasdikine ilişkin olarak, 3568
sayılı Kanun, 213 sayılı Kanun ve diğer mevzuatta yer alan sorumlulukları,
internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda düzenledikleri
Raporlar için de aynen geçerli olacaktır. Raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler,
yaptıkları tasdikin doğru olmaması halinde, tasdikin kapsamı ile sınırlı
olmak üzere, ortaya çıkan vergi ziyaına bağlı olarak salınacak
vergi, ceza, gecikme faizlerinden mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilensorumlu
tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ
kapsamında sistemi kullanan meslek mensupları ve meslek mensuplarının
yetkilendirdiği çalışanları kendilerine verilen kullanıcı kodu ve şifrenin
güvenliğinden sorumludurlar. Sistem kullanıcıları, kullanıcı kodu ve
şifrelerini başka amaçlarla kullanamazlar, herhangi bir üçüncü kişi ile
paylaşamazlar ve kullanımına izin veremezler, üçüncü kişilere devredemezler,
kiralayamazlar ve satamazlar. Sistem kullanıcıları kullanıcı kodu ve şifrenin
yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri anda (kullanıcı kodu ve
şifrenin kaybedilmesi, çalınması ve benzeri durumlar dâhil) Vergi İletişim
Merkezine (444 0 189) veya ilgili vergi dairesine derhal bilgi vermekle
yükümlüdür.
(4) Sistemi
kullanmak mecburiyetinde olmakla birlikte bu Tebliğ ile getirilen
yükümlülüklere uymayanlar hakkında 213 sayılı Kanunda öngörülen ceza
hükümleri tatbik olunur.
Sistemin
kullanımına ilişkin diğer hususlar
MADDE 8 – (1) Sistem üzerinden
hazırlanacak Raporların dispozisyonları, bu Raporların oluşturulması,
kaydedilmesi ve gönderilmesi ile diğer kullanım şekillerine ilişkin
standartlar, kurallar, usuller ve bu hususlarda yapılacak değişiklikler https://intvrg.gib.gov.tr/ adresi
üzerinden yayımlanan teknik kılavuzlar ile duyurulur.
(2) Başkanlık,
mücbir sebep halleri, bölgesel veya yurt genelini ilgilendiren uzun süreli
elektrik veya internet kesintileri, siber saldırı gibi gerek Başkanlık
gerekse meslek mensubu açısından sistemi kullanılamaz hale getiren koşulların
varlığı halinde, sistem kapsamında yer alan Raporun belirlenecek süreler
dâhilinde elektronik ortam haricinde düzenlenmesi, gönderilmesi ve bu
Tebliğde belirlenen sürelerin uzatılması ile bahse konu koşulların ortadan
kalkmasının ardından söz konusu Rapora yönelik işlemlere ilişkin usul ve
esasları belirleme konusunda yetkilidir.
(3) Sistem
üzerinden gönderilen Raporların, süresinde düzenlenmiş sayılması için ilgili
mevzuatta öngörülen sürenin son günü saat 23:59’dan önce sistem
üzerinde e-imza ile imzalanarak gönderilmesi gerekmektedir.
(4) İnternet
vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda yapılan işlemlerin tespit
ve tevsikinde, Başkanlık/Vergi Dairesi kayıtları esas alınacaktır.
(5) Sistem
üzerinden gönderilen Raporların ekinde, yeminli mali müşavirin bağlı olduğu
meslek odasının çalışanlar listesine kayıtlı bulunduğunu gösterir “Faaliyet
Belgesi” nin bulunması zorunludur. Bununla birlikte, faaliyet
belgesi aslının Raporun ekinde vergi dairesine gönderilmesinden itibaren üç
ay içinde verilecek diğer Raporlar için söz konusu faaliyet belgesinin
fotokopisinin eklenmesi yeterlidir.
Tebliğde
düzenlenmeyen hususlar
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde ve https://intvrg.gib.gov.tr/ adresi
üzerinden yayımlanan teknik kılavuzlarda özel düzenleme bulunmayan hallerde,
konunun düzenlendiği ilgili mevzuat düzenlemeleri geçerlidir.
İnternet vergi dairesi
sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilmesi uygun görülen Raporlar
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren yeminli mali müşavirlerin sadece Gelir veya
Kurumlar Vergisi Beyannamelerinin tasdiki (Tam Tasdik) kapsamında düzenlemiş
oldukları Raporlarını elektronik ortamda internet vergi dairesi sistemi
üzerinden göndermeleri gerekmektedir.
(2) Başkanlıkça
internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderileceği
duyurulana kadar, diğer Raporların mevcut hükümler çerçevesinde kağıt ortamında
verilmesine devam edilecektir.
Diğer hususlar
MADDE 11 – (1) Yeminli mali
müşavirler tarafından 2019 yılında verilecek Gelir veya Kurumlar Vergisi
Beyannamesi Tasdik Raporları bu Tebliğ çerçevesinde elektronik ortamda veya
kağıt ortamında ihtiyari olarak gönderilebilecek, 1/1/2020 tarihinden
itibaren ise Gelir veya Kurumlar Vergisi Beyannamesi Tasdik Raporları zorunlu
olarak sadece elektronik ortamda gönderilecektir.
(2) Yeminli mali
müşavirlerin bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kağıt ortamında
vermiş oldukları Gelir veya Kurumlar Vergisi Beyannamesi Tasdik Raporlarının
ayrıca internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda
gönderilmesi gerekmemektedir.
Yürürlük
MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
|