Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA
NO: 509)’NDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 526)
MADDE 1 – 19/10/2019 tarihli ve 30923
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:
509)’nin “IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu” başlıklı
bölümünün (a) fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6. Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayan sağlık hizmeti
sunucuları ile medikal malzeme ve ilaç/etken madde temin eden tüm mükellefler
(hastane, tıp merkezleri, dal merkezleri, diyaliz merkezleri, Sağlık
Bakanlığından ruhsatlı diğer özelleşmiş tedavi merkezleri, tanı, tetkik ve
görüntüleme merkezleri, laboratuvarlar, eczaneler, tıbbi cihaz ve
malzeme tedarikçileri, optisyenlik müesseseleri, işitme merkezi,
kaplıcalar, beşeri tıbbi ürün/ürün sunan ve/veya üreten özel hukuk tüzel
kişileri ve bunların tüzel kişiliği olmayan şubeleri, ecza depoları vb.).”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin “IV.1.5. e-Fatura
Uygulamasına Geçiş Süresi” başlıklı bölümünün birinci fıkrasına aşağıdaki (d)
bendi eklenmiştir.
“d) Bu Tebliğin “IV.1.4” numaralı bölümünün (a) fıkrasının (6) numaralı
bendinde sayılanlar 1/7/2021 tarihinden itibaren, bu tarihten sonra Sosyal
Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayanlar ise söz konusu Kuruma fatura
düzenlemeye başlamadan önce e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin “IV.2.4.3. e-Arşiv
Fatura Olarak Düzenlenme Zorunluluğu Getirilen Diğer Faturalar” başlıklı
bölümünün birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil olmayan mükelleflerce,
1/1/2020 tarihinden itibaren düzenlenecek faturaların, vergiler dahil toplam
tutarının 30 Bin TL’yi (vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından vergiler
dahil toplam tutarı 5 Bin TL’yi) aşması halinde, söz konusu faturaların, bu
Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar
haricinde, “e-Arşiv Fatura” olarak Başkanlıkça sunulan e-Belge
düzenleme portali üzerinden ya da Başkanlığın e-Belge
düzenleme portaline gerekli entegrasyonları sağlayarak Başkanlıktan
izin alan özel entegratör kuruluşların sistemleri aracılığıyla
düzenlenmesi zorunludur. Söz konusu faturaların bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.”
numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde e-Arşiv Fatura
yerine matbu (kağıt) fatura olarak düzenlenmesi veya alınması halinde,
faturayı düzenleyen ile nihai tüketici dışındaki vergi mükellefiyeti bulunan
alıcı hakkında düzenlenen veya alınan her bir kağıt fatura için ayrı ayrı olmak
üzere Kanunun 353 üncü maddesinde öngörülen cezai hüküm uygulanır.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin “IV.3.6.
e-İrsaliye Uygulamasına Geçiş Süresi” başlıklı bölümünün ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1/1/2020 tarihinden itibaren; Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I)
sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle EPDK’dan lisans
alanlar, Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları
imal, inşa veya ithal edenler, maden ruhsat veya sertifikası alanlar
(yaptıkları sözleşmeye istinaden maden üretim faaliyetinde bulunan
mükellefler dahil), şeker imalini gerçekleştirenler, demir, çelik
ürünlerinin imal, ithal veya ihracını gerçekleştirenler, Gübre Takip
Sistemine dahil olanlar, Hal Kayıt Sistemi kapsamındaki sebze ve meyvelerin
toptan ticaretini yapmaya başlayan tüccar veya komisyoncular söz konusu
şartların sağlandığı ayı izleyen dördüncü ayın başından, ilgili hesap dönemi
brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) 25 Milyon TL
ve üzeri olan mükelleflerin ise müteakip hesap döneminin yedinci ayı başından
itibaren e-İrsaliye uygulamasına geçmeleri ve bu tarihten itibaren
düzenleyecekleri sevk irsaliyelerini bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı
bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, e-İrsaliye olarak
düzenlemeleri ve kayıtlı kullanıcılardan e-İrsaliye olarak almaları
zorunludur.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin “IV.10.1. Genel
Olarak” başlıklı bölümünün birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“e-Döviz Alım-Satım Belgesi uygulaması, döviz alım ve satım faaliyetinde
bulunan yetkili müesseseler dahil olmak üzere ilgili mevzuat
gereğince döviz alım-satım belgesi düzenleyebilen tüm mükellefler tarafından
kağıt ortamda düzenlemekte olan Döviz Alım Belgesi ve Döviz Satım
Belgesi’nin, elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabına talebi doğrultusunda
elektronik veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve
ibraz edilebilmesine imkan veren uygulamadır.”
MADDE 6 – Aynı Tebliğe aşağıdaki “IV.12.
e-Adisyon Uygulaması” başlıklı bölüm eklenmiştir.
“IV.12. e-Adisyon Uygulaması
IV.12.1. Genel Olarak
185, 200, 298 ve 299 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca,
masada servis yapılan ve gerçek usulde (bilanço veya işletme hesabı esasına
göre) vergilendirilen hizmet işletmeleri (lokanta, kafeterya, pastane,
gazino, bar, pavyon gibi) tarafından kullanılması zorunluluğu bulunan
ve kağıt ortamda düzenlenmekte olan “adisyon”un elektronik belge
olarak düzenlenmesi, muhafaza ve ibraz edilebilmesi ile belge veya
bilgilerinin Başkanlığa elektronik ortamda iletilmesine veya raporlanmasına
ilişkin düzenlemeler bu bölümün konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde düzenlenen e-Adisyon belgesi, yeni bir belge türü olmayıp,
kâğıt ortamdaki “Adisyon” belgesi ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
IV.12.2. e-Adisyon Uygulamasına Dâhil Olma
e-Adisyon uygulaması bu Tebliğin “IV.12.4.” numaralı bölümünde belirtilen
mükellefler dışındaki mükellefler için zorunlu bir uygulama olmayıp,
uygulamaya dahil olmak isteyen mükelleflerin;
a) e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına dâhil olması,
b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, e-Adisyon
belgesini düzenleyebilme, muhafaza ve ibraz edebilme, belge ve bilgilerini
elektronik ortamda Başkanlığa iletebilme konusunda gerekli hazırlıklarını
tamamlamış olması,
c) Bu Tebliğin “V.1.” numaralı bölümünde belirtilen, uygulamadan
yararlanma yöntemleri arasında bulunan “Özel Entegratör Yöntemi” ya
da “Doğrudan Entegrasyon Yöntemi”nden birisini tercih ederek başvuru
esaslarına uygun şekilde e-Adisyon uygulamasına dâhil olmak için başvuruyu
yapması,
gerekmektedir.
IV.12.3. e-Adisyon Belgesinin Düzenlenmesi ve Belgede Bulunması Gereken
Bilgiler
Bu bölümde belirtilen gerçek usulde vergilendirilen hizmet işletmeleri
tarafından sunulan hizmetin veya emtianın cins ve miktarını göstermek
amacıyla düzenlenen adisyon belgeleri, e-Adisyon uygulamasına dahil
olan mükellefler tarafından müşteriden sipariş alınırken Başkanlıkça
belirlenen asgari bilgileri ihtiva edecek içerikte ve belirlenen belge
formatında elektronik ortamda düzenlenecektir.
Elektronik ortamda düzenlenen adisyon belgesinin, hizmetin
sunumu süresince müşterinin masasında kağıt çıktısının bulundurulması zorunlu
olmayıp, oluşturulmaya başlanan (açılan) her adisyon belgesinin hizmetin
tamamlanması ile birlikte eş zamanlı olarak, ayrıca üzerinde e-Adisyon
Belgesinin evrensel tekil numarasının (ETTN) yer alacağı e-Fatura, e-Arşiv
Fatura ya da yeni nesil ÖKC’lerden düzenlenen perakende satış
fişinin düzenlenmesi zorunludur.
e-Adisyon belgesinde aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur:
a) Hizmet işletmesinin adı, soyadı veya unvanı, vergi dairesi, TCKN/VKN’si ve
adresi,
b) e-Adisyon belgesinin düzenlenme tarihi, saat ve dakika olarak
düzenlenme zamanı, evrensel tekil numarası ve e-Belge numarası,
c) Sunulan hizmetin veya emtianın adı (cinsi) ve miktarı,
ç) Hizmetin tamamlanması ile birlikte düzenlenecek e-Fatura, e-Arşiv
Fatura veya yeni nesil ÖKC’den düzenlenecek perakende satış fişinde
yer alacak vergiler hariç ve dahil toplam hizmet tutarı,
d) Düzenlenen e-Adisyon belgesinin ilişkili olduğu e-Fatura veya e-Arşiv
Fatura’nın evrensel tekil tanımlama numarası (ETTN) veya perakende satış
fişinin düzenlendiği ÖKC’nin cihaz sicil numarası.
Başkanlık, ihtiyaç duyulması halinde söz konusu bilgilere ilave
bilgilerin de e-Adisyon belgesinde bulunmasını, mükelleflere gerekli
duyuruları ebelge.gib.gov.tr adresinde yaparak isteyebilir.
Mükellefler e-Adisyon belgesi üzerindeki zorunlu bilgilere ilave olarak
ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebileceklerdir.
IV.12.4. e-Adisyon Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu
Başkanlık, adisyon belgesi düzenleyen hizmet işletmelerine,
yıllık veya aylık satış hasılatı tutarlarını dikkate alarak, geçiş
hazırlıkları için en az 3 ay geçiş süresi vermek ve yazılı bildirim ya
da ebelge.gib.gov.tr adresinde duyurmak suretiyle e-Adisyon uygulamasına
geçme zorunluluğu getirmeye yetkilidir.
Yazılı bildirim veya duyuru yapılan mükelleflerin yazılı bildirim ve
duyuruda belirtilen süreler içinde e-Adisyon uygulamasına dâhil olmaları
gerekmektedir. Yazılı bildirim veya duyuru yapılan mükelleflerin, yazıda veya
duyuruda belirtilen süreler içinde e-Adisyon uygulamasına dahil olması ve
düzenleyeceği adisyon belgelerini, e-Adisyon belgesi olarak
düzenlemeleri gerekmektedir. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında
Kanunda öngörülen cezai hükümler uygulanır.
IV.12.5. e-Adisyon Uygulamasına Geçiş Süresi
Başkanlık tarafından e-Adisyon uygulamasına zorunlu olarak dahil olacağı
yazılı bildirim veya duyuru ile bildirilen mükelleflerin, Başkanlık
tarafından yapılan bildirim veya duyuruda belirtilen süre içinde e-Adisyon
uygulamasına dahil olmaları ve bu tarihten itibaren bu Tebliğin “V.7.” ve
“VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, adisyon belgesini,
e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeleri zorunludur.
IV.12.6. Ceza Uygulaması
Zorunluluk getirildiği halde e-Adisyon uygulamasına süresi içinde
geçmeyen mükellefler ile e-Adisyon şeklinde düzenlenmesi gereken adisyon belgesini,
bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai
durumlar haricinde e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeyen mükellefler (kağıt
adisyon olarak düzenleyenler dahil) hakkında Kanunda öngörülen cezai hükümler
uygulanır.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin “V.9. Mali Mühür”
başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Başkanlık, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından
yetkilendirilen elektronik sertifika hizmet sağlayıcı kuruluşlarından mali
mühür üretimi konusunda Başkanlıkça belirlenen ve ebelge.gib.gov.tr
internet adresinde yayımlanan "Mali Mühür Üretimi Başvuru, Değerlendirme
ve İzin Kılavuzu"nda açıklanan teknik koşulları sağlayan kuruluşları da
mali mühür üretimi ve satışı konusunda yetkilendirebilir. Başkanlıkça
yetkilendirilen elektronik sertifika hizmet sağlayıcı kuruluşlar ebelge.gib.gov.tr
adresinde yayınlanır.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğe “V.10. e-Belgelere
İlişkin İptal/İtiraz, İhbar ve İhtarların Bildirilmesi” başlıklı bölüm
eklenmiştir.
“V.10. e-Belgelere İlişkin İptal/İtiraz, İhbar ve İhtarların
Bildirilmesi
Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen e-Belgelere ilişkin olarak 13/1/2011 tarihli
ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 18 inci maddesinin üçüncü fıkrası
uyarınca noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli
elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılan
ihbar veya ihtarlar ile e-Belge iptal işlemlerinin 1/5/2021 tarihinden
itibaren, ebelge.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak kılavuzda belirtilen
usul, esas ve süreler içinde, elektronik ortamda Başkanlık bilgi işlem
sistemine bildirilmesi zorunludur.”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin “VIII-Diğer Hususlar”
başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Başkanlık, kendilerine e-Belge uygulamalarına geçiş zorunluluğu
getirilen mükelleflerin zorunluluklarının başlayacağı tarihe kadar e-Belge
uygulamalarından yararlanma yöntemlerinden herhangi birini seçerek
uygulamaya dahil olmamaları halinde, bu Tebliğin “V.1.1.” numaralı
bölümünde belirtilen “GİB Portal Yöntemine göre kullanıcı
hesaplarını re’sen tanımlamaya yetkilidir.”
MADDE 10 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 11 – Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
19/10/2019
|
30923
|
Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
10/1/2020
|
31004
|
|